Şüphesiz ki dünya sürekli gelişiyor bununla birlikte ihtiyaçlar ve istekler de değişiyor. Ne yazık ki teknolojinin hızı ve bu ihtiyaçlar arasında bağıl bir hız vardır; teknoloji zaman zaman yetersiz kalmaktadır. Bu çalışma ise günümüzün en büyük problemlerden biri olan istenmeyen atık ısıların nasıl etkili bir biçimde en aza indirgeneceğini araştırmayı amaçlamaktadır. Birçok mühendislik prosesi ya da kullanılan giyilebilir, taşınabilir teknolojik cihazlarda istenmeyen atık ısılar oluşmaktadır ve bu atık ısılar sistemde belli bir noktadan sonra kalıcı zararlar vermektedir. Tüm bu işlemler olurken maliyet ve verimlilik en önemli etkenlerdendir. Burada yardımımıza günümüzde yaygın bir biçimde kullanılan ve geleceğe umut veren çarpan jetler gelmektedir. Çarpan jet ile soğutma tekniğini cazip hale getiren etken; sınırlı bir yüzeyde yüksek ısı transferi sağlamasıdır. Böylece, minimum akış miktarı ile çok yüksek oranlarda ısı transferi gerçekleşebilmektedir.
Çarpan jetler ısı ve kütle transferini arttırmak için günümüzde çeşitli endüstrilerde ve mühendislik işlemlerinde kullanılmaktadır. Nispeten daha küçük yüzey alanlarında yüksek ısı transferi oranlarına ulaşma yeteneklerinden dolayı yaygın bir biçimde tercih edilmektedir. İçten yanmalı motor bileşenlerinin, gaz türbini kanatçıklarının, elektronik ekipmanların soğutulması, malzemelerin ısıl işlemleri ve tekstil ürünlerinin kurutulması başlıca uygulama alanlarına örnek olarak verilebilir. Yıllar boyunca, çarpan jetlerin bir sisteme sağladığı soğutma etkisini incelemek için hem sayısal hem de deneysel sayısız çalışma yapılmıştır. Bu çalışmalardan bilinmektedir ki; bir çarpma yüzeyindeki ısı transferi ve buna karşılık gelen Nusselt sayısı temel olarak, nozul geometrisinin, hedef yüzey alanının, jet Reynolds sayısının ve jet türbülans yoğunluğunun bir fonksiyonudur.
Bu çalışmanın amacı slot, dikdörtgen çıkışlı bir lüleye sahip çarpan jetin ısı transferi karakteristiğini ve hangi parametrelerde en verimli ısı transferi elde edileceğini deneysel olarak araştırmaktır. Hem sürekli (continuous) çarpan jetlerin hem de yapay (sentetik) çarpan jetlerin; slot, dairesel ve eliptik çıkış geometrisine sahip lüle olması durumunda akış dinamiğini ne ölçüde ve hangi koşullarda, ne kadar etkilediği literatür araştırmasında detaylıca anlatılmaktadır.
0 yorum:
Yorum Gönder
Thanks